Home
ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΛΑΝΟ ΣΑΣ?

Τετάρτη, 3 Σεπτεμβρίου 2014

Τέσσερις Συνήθειες Των Πραγματικά Επιτυχημένων Στην Επικοινωνία


Όλοι μας έχουμε περιθώριο να βελτιώσουμε τις δεξιότητες επικοινωνίας μας - κάποιοι χρειάζεται να είναι περισσότερο δυναμικοί, άλλοι χρειάζονται βοήθεια με τη διαχείριση διαπληκτισμών και κάποιοι άλλοι δυσκολεύονται να εκφράσουν τη γνώμη τους όταν βρίσκονται μαζί με άλλους. Στην εκπαίδευση της Ακαταμάχητης Πρόκλησης, ανέλυσα τις 10 δεξιότητες επικοινωνίας.

Παρακάτω θα βρείτε μερικές ιδέες που μπορούν να σας βοηθήσουν να εκφράσετε καλύτερα τις ιδέες σας.

1. Σταματήστε να λέτε τη λέξη “Αλλά” και αρχίστε να λέτε τη λέξη “Και”
Έχετε πιάσει ποτέ τον εαυτό σας να λέει κάτι τέτοιο… “Μου αρέσει πολύ αυτή η ιδέα, αλλά χρειάζεται να το κάνουμε διαφορετικά;”

Και μόλις πείτε τη λέξη “αλλά”, το άλλο άτομο αμέσως ξεχνάει το πρώτο μέρος που είπατε ότι σας άρεσε πολύ η ιδέα του. Γιατί την ακυρώσατε τελείως με το “αλλά” και με οτιδήποτε άλλο είπατε μετά από αυτό.

Αντί γι’ αυτό, χρησιμοποιήστε τη λέξη “και”: “Μου αρέσει πολύ αυτή η ιδέα και νομίζω μία ελαφρώς διαφορετική προσέγγιση θα ήταν πιο αποτελεσματική.” Ακούτε τη διαφορά;

Στο βιβλίο Bossypants, η Tina Fey αναλύει τους κανόνες του αυτοσχεδιασμού. Ένας από αυτούς τους κανόνες είναι να λέτε πάντα “ναι, και…” Αυτό δείχνει σεβασμό για αυτό που έχει να πει ο συνομιλητής σας (ακόμα και αν δε συμφωνείτε), σας βοηθάει να έχετε ανοιχτό μυαλό για αυτό που ακούτε και σας προτρέπει να συμβάλλετε στη συζήτηση προσθέτοντας στην ιδέα του άλλου ή προτείνοντας τις δικές σας ιδέες.

2. Μείνετε στα γεγονότα
Συχνά, ακούω κάποιον να δηλώνει κάτι που πιθανόν δεν βασίζεται σε γεγονότα - όπως “Θέλει να μου τη φέρει,” ή “Ο ανάδοχός μου με μισεί,” ή “Ξέρω ότι λυπάται που μπήκε στην ομάδα μου.”

Πάντα απαντώ με μερικές ερωτήσεις: “Είσαι σίγουρος ότι αυτό είναι γεγονός; Σου το είπε αυτό ή έβγαλες αυτό το συμπέρασμα μέσα από παρατήρηση;”

Η αποτελεσματική επικοινωνία είναι αρκετά δύσκολη ήδη· μην την κάνετε ακόμα πιο δύσκολη φτιάχνοντας ιστορίες που δεν είναι βασισμένες στην πραγματικότητα. Οι καλοί στην επικοινωνία μένουν στα γεγονότα.

Θυμηθείτε ότι τα γεγονότα οποιουδήποτε θέματος θα μπορούσαν να είναι πολύ διαφορετικά από την αντίληψή σας για αυτά. Ίσως ο τρόπος που βλέπετε μία κατάσταση έχει να κάνει με το ξεχωριστό σας στυλ δουλειάς ή απλά το ότι ο ανάδοχός σας είναι πολύ αγχωμένος και πιεσμένος από κάτι άλλο και το βγάζει σε εσάς. Ό,τι και να συμβαίνει, εκτός κι αν έχετε γεγονότα, είναι καλύτερα να αποφύγετε να βγάζετε συμπεράσματα για το τι μπορεί να σκέφτεται ή να νιώθει κάποιος άλλος για εσάς.

3. Αποφύγετε την “Υπεράσπιση Θέσης”
Όταν οι άνθρωποι αναφέρουν προβλήματα επικοινωνίας στο χώρο εργασίας, είναι συχνά λιγότερο σχετικά με την επικοινωνία και περισσότερο με την υπεράσπιση των θέσεών τους.

Για παράδειγμα, ας πούμε ότι δύο συνεργάτες, ο Γιάννης και η Μαρία συζητάνε για ένα πρότζεκτ. Η Μαρία λέει “Αυτό το πρότζεκτ είναι πολύ δύσκολο για την ομάδα· χρειαζόμαστε περισσότερη βοήθεια.” Ο Γιάννης λέει, “Θα το καταφέρουμε. Απλά χρειάζεται να δουλέψουμε όλοι λίγο πιο σκληρά.”

Αντί να έχουν έναν αποτελεσματικό διάλογο για το τι σημαίνει η παρατήρηση του καθενός, η Μαρία απογοητεύεται γιατί ο Γιάννης “δεν την ακούει”. Και ο Γιάννης νομίζει ότι η Μαρία ακούγεται σαν χαλασμένος δίσκος, λέγοντας ξανά και ξανά το πόσο δύσκολο είναι.

Αυτό δεν είναι επικοινωνία. Αυτό είναι “υπεράσπιση θέσης”

Οι καλοί στην επικοινωνία, από την άλλη, κάνουν ερωτήσεις και προσπαθούν να κατανοήσουν όλες τις πλευρές του θέματος - αντί να επαναλαμβάνουν συνεχώς τη δική τους πλευρά της ιστορίας.

Για παράδειγμα, ο Γιάννης θα μπορούσε να πει, “Ποια σημεία του πρότζεκτ σου φαίνονται δύσκολα;” ή “Πες μου περισσότερα για αυτά που βλέπεις ότι είναι δύσκολα.”

Και η Μαρία θα μπορούσε να πει, “Μου φαίνεται ότι έχουμε τελείως διαφορετικές απόψεις για το πρότζεκτ. Αναρωτιέμαι αν η πιο σκληρή δουλειά θα έλυνε πραγματικά τα προβλήματα που βλέπω.”

Βλέπετε πως αν απλά εξερευνήσετε τις ιδέες των άλλων μπορεί να σας βοηθήσετε να ξεπεράσετε την απογοήτευσή σας;

Στο βιβλίο “Οι 7 Συνήθειες των Εξαιρετικά Αποτελεσματικών Ανθρώπων”, ο Stephen Covey είπε, “Αναζητήστε πρώτα να καταλάβετε και μετά να σας καταλάβουν.” Θα πρέπει να είμαστε όλοι πρόθυμοι να καταλάβουμε τους άλλους όσο θέλουμε να καταλάβουν οι άλλοι την οπτική μας.

4. Χρησιμοποιήσετε τη σιωπή τόσο στρατηγικά όσο χρησιμοποιείτε τις λέξεις
Πολλές συζητήσεις γίνονται μη-παραγωγικές επειδή οι συμμετέχοντες σε αυτήν ασχολούνται μόνο με το τι να πουν μετά και όχι με το να ακούσουν πραγματικά τον άλλον. Για να το διορθώσετε αυτό, προσπαθήστε να εκμεταλλευτείτε τις στιγμές σιωπής.

Μπορεί να νομίζετε ότι η σιωπή είναι κάτι αρνητικό ή άβολο, αλλά βοηθάει τις συζητήσεις δίνοντας χρόνο στους ακροατές να επεξεργαστούν αυτά που μόλις ειπώθηκαν και δίνοντας στους ομιλητές χρόνο να οργανώσουν τις σκέψεις τους πριν απαντήσουν - χωρίς να νιώθουν ότι βιάζονται.

Οπότε, την επόμενη φορά που θα είστε σε ένα διάλογο που αξίζει την πλήρη προσοχή σας, βρείτε μία ευκαιρία να εξασκηθείτε στη σιωπή. Αφιερώσετε μερικές έξτρα στιγμές απορροφώντας αυτά που ειπώθηκαν και σκεφτείτε καλά την απάντησή σας πριν μιλήσετε. Μάθετε να εκτιμάτε και να χρησιμοποιείτε αυτές τις στιγμές σιωπής αντί να τις φοβάστε - ως έναν τρόπο να χτίσετε έναν καλύτερο διάλογο.

Θεόδωρος Αραμπατζής

ΥΓ: Αν είστε μέλη της ομάδας μου ή της εταιρίας μου, μπορείτε να βρείτε την εκπαίδευση της Ακαταμάχητης Πρόσκλησης στη μισή τιμή: tinyurl.com/icaninvite


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πνευματικά Δικαιώματα/Αναπαραγωγή Υλικού

blogger templates | Make Money Online